Omfang og parter 

Disse betingelsene («Betingelser») gjelder avtaler mellom Norsk solkraft AS («Norsk solkraft») og den enkelte kunde («Kunden») om innkjøp og installasjon av et komplett solcelleanlegg («Solcelleanlegget»). Kun det som er relevant for den spesifikke installasjonen gjelder.  

Avtalen inngås ved av Kunden aksepterer tilbud fra Norsk solkraft. 

Personvern 

Norsk solkraft er ansvarlig for personopplysninger som behandles på grunnlag av denne avtalen om innkjøp og installasjon av Solcelleanlegget. Norsk solkraft behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende juridiske og regulatoriske krav og i henhold til eventuelle tiltak fra offentlige myndigheter.  

Generelle prisforutsetninger 

Norsk solkraft tar forbehold om feil i oversendt tilbud, det være seg uriktig pris eller andre forhold som innebærer at vi ikke kan levere i henhold til oversendt tilbud. Ved slike situasjoner vil Norsk solkraft orientere om dette etter at kunden tar kontakt for bestilling. Som kunde vil en da få mulighet til å akseptere vårt nye tilbud med endringene som er angitt eller kansellere bestillingen dersom en skulle ønske det. 

Endelig avtale om pris foreligger først idet prosjektering er gjennomført. Dette forutsetter at Norsk solkraft har mottatt de opplysninger fra kunden som er nødvendige for å foreta en riktig beregning av kostnadene som vil påløpe. 

Priser fremgår av ordredokument eller kjøpekontrakt mellom Norsk solkraft og kunden. Prisen omfatter, dersom annet ikke er avtalt, installasjon av et fullstendig solcelleanlegg, inkludert alt materiale, arbeid, elektriker, tillatelser og igangkjøring. Dersom leveringsdato blir endret utover 3 måneder på grunn av forhold hos kunde, som Norsk solkraft ikke er herre over, kan eventuelle prisendringer påvirke pris på leveranse. 
Prisene er basert på at installasjonen gjøres under normale forhold hvor forutsetningene nevnt under er gjeldende. Ekstra arbeid ut over dette vil være kunden sitt ansvar, og belastes 100% med kostnad som påløper. Følgende forutsetninger gjelder: 

  • Pris forutsetter at det er mulig å transportere varer med bil frem til bygget hvor solcelleanlegget skal monteres. 

  • Inverter plasseres og tilkobles det elektriske anlegget i samme bygning som solcelleanlegget, og plasseres ute. Det er hensyntatt inntil 15 meter med kabel fra inverter til sikringsskap. Kabling utover dette medfører ekstra kostnad. 

  • Inverter monteres utenpå samme bygning som solcellepanelene, og kabel trekkes den enkleste og mest hensiktsmessige føringsvei 

  • Kabling både utendørs og innendørs trekkes utenpå vegger. 

  • Eksisterende kabelrør brukes hvis det er hensiktsmessig 

  • Sikringsskap, hovedsikringer, fordelinger og eventuelle delkretser er tilstrekkelig dimensjonert 

  • Sikringsskapet tilfredsstiller eksisterende regulatoriske krav og har tilstrekkelig med plass. Hvis det eksisterende sikringsskapet må utbedres eller et nytt sikringsskap må installeres, vil kunden faktureres for alle tilleggskostnader separat. 

Forutsetninger takets beskaffenhet 

  • Taket er i normalt god stand. Taket er vanntett og har en solid bærestruktur som er egnet for montering og festing av solcellepanelene. Hvis taket eller Eiendommen er i en slik tilstand at installasjonen av Solcelleanlegget ikke kan gjennomføres trygt uten omfattende reparasjoner eller bygningsarbeider, har Norsk solkraft rett til å avbryte prosjektet uten å pådra seg erstatningsansvar, og til å kreve Kunden for eventuelle påløpte utgifter. 

  • Dersom takstein er spikret, vil det normalt kreves et tillegg for ekstra arbeid på pr. tak-feste, og i tillegg må kunde påse at det er takstein på stedet som kan benyttes for takstein som må skiftes. Ved arbeid med å ta av takstein som er spikret, vil det, der tak-fester skal plasseres, være fare for at takstein må skiftes. Det betyr at det må være tilgjengelig takstein for alle tak-fester, normalt 48 tak-fester pr. 20 panel. 

  • Kunden har oppgitt riktig taktekke til Norsk solkraft under planleggingsarbeidet. Feilaktig informasjon om taktekke eller takets tekniske stand kan gi mer kostnader som må dekkes av kunden. Takstein (enkelt og dobbel krummet som ikke er spikret), ståltak, papptak, shingel eller tilsvarende regnes som «normal». Andre taktyper må opplyses om og kan medføre ekstra kostnader. 

  • Taket er ikke tekket med skifer eller gress. Skifer- eller gresstak kan tilbys og prises separat, dersom dette er tilgjengelig. 

  • Det er Kunden som er ansvarlig for å installere snøfangere. Snøfangere kan monteres mot et pristillegg, under forutsetning av tilgjengelighet og at Kunden anmoder om dette senest 14 dager før installasjonen. Snøfangere er ikke inkludert i den tilbudte Prisen. 

  • Ved snø eller is på tak, vil vi normalt avvente montering til den er borte. Vi ønsker derfor også informasjon fra kunde på dette, når avtalt monterings tid nærmer seg. 

  • Normal installasjon betyr også at det ikke er andre hindringer, f.eks. dyr/innsekter som er fredet, eller til hinder for installasjon. Dersom Solcelleanlegg bare delvis fullføres, eller kanselleres på grunn av dette, vil medgått tid, materiell og kostnad belastes kunde. 

  • Ved montering av integrerte solcellepanel, forutsettes det at taket er klargjort for montering, ferdig lektet i henhold til monteringsbeskrivelse. 

Spesielle forutsetninger for Batteri 

  • Batteri installeres og kobles til i samme som sikringsskapet eller tilstøtende rom, med en maksimal kabellengde på 10 meter. 

  • Hvis Batteri skal kobles til et eksisterende eller nylig installert solcelleanlegg, installeres Batteriet i samme rom som vekselretteren til solcelleanlegget, og krever ingen ekstra maskinvare eller modifikasjon av solcelleanlegget for å fungere. 

  • Rommet hvor Batteriet installeres er egnet og i samsvar med eventuelle myndighetskrav knyttet til ventilasjon, brannskille eller lignende. 

  • Veggen eller overflaten der Batteri installeres er tilstrekkelig dimensjonert til å bære vekten av Batteriet. Strukturelle forsterkninger kan være nødvendig for å installere Batteri på en sikker måte, og dette kan medføre ekstra kostnader for Kunden. 

  • Norsk solkraft kan bestemme brukbarheten og/eller plasseringen av Batteri som spesifisert i Avtalen før installasjonen. Norsk solkraft eller installasjonspartneren kan foreslå en endring av batteri-konfigurasjonen hvis det anses nødvendig. 

Valg av installatør 

Norsk solkraft benytter underleverandører som del av leveransen. Kunden godkjenner at Norsk solkraft bruker underleverandører for å oppfylle sine forpliktelser. 

Norsk solkraft velger installasjonspartnere og underleverandører fra prosjekt til prosjekt. Kunden godtar at valget av installasjonspartnere og underleverandører foregår etter Norsk solkrafts skjønn. 

Sending og oppbevaring av varer 

  • Varer og utstyr pakkes og sendes normalt 1-2 uker før montering. Dette for at utstyr skal være på plass når montører er klar. Utstyr må kunne stå på kundens adresse til montering igangsettes. 

  • Kunde må ha plass til ca. 1-2 paller med utstyr. Dersom kunde ikke har plass på egen eiendom, vil det være naturlig at kunde er behjelpelig med å finne alternativt sted for lagring frem til montering. 

Produkter og montering 

  • Normalt gjelder installasjon for «normale» tak av takstein, ståltak (bølgeblikk) papp og shingel tak. Andre takflater, eksempel torvtak, skifertak, spikret takstein mm, vil kunne medføre ekstra kostnad eller egne betingelser. 

  • Solceller monteres hensiktsmessig, i henhold til prosjektering og monterinsbeskrivelser fra produsent. I noen tilfeller vil det komme avstand mellom rader med Solcellepanel (åpning), på grunn av plassering av tak- fester i forhold til takstein. Dette for å følge produsentens krav til montering. Dette vil ikke være grunn for reklamasjon. 

  • Ved montering der avstander mellom takbjelker, avviker fra normal bygge standard aksepteres det at det endres til liggende panel. Det være nødvendig å montere panel liggende, for å holde produsentens krav til montering. I slike tilfeller vil det komme et tillegg pr. panel for ekstra arbeid med dette. Det kan også medføre at antall panel endres. Eventuell økning eller reduksjon av antall paneler vil normalt øke eller redusere faktura. Økning av antall panel skal godkjennes av kunde før montering. Dersom kunde ikke ønsker økning i pris monteres det antall som er avtalt, eller det som det er plass til. 

  • Solcellepanel kan ha forskjellige fargenyanser. Enkeltpanel kan være noe lysere, eller mørkere enn andre. Dette kan ha flere årsaker, i og med at det er elektriske komponenter den enkelte celle består av. Fargenyanser vil ikke være grunn for reklamasjon. 

  • WIFI dekning der inverter plasseres må være minimum 3 streker på telefon. Dersom det er svakere signal, vil det i noen tilfeller ikke være mulig å tilkoble anlegget til App og Wifi. Dette vil ikke være grunn for reklamasjon. Løsning vil være at kunde har en wifi forsterker, som gjør at dekning er god. 

  • Kabler og rør i overgang fra tak til vegg vil være i forskjellige farger. Dette på grunn av fargekoder som benyttes på strømførende ledninger. Det er ikke mulig å velge farger på disse. Løsning kan være å male disse for mindre synlighet. 

  • gjøre installasjonen best mulig, og samtidig mest mulig hensiktsmessig og faglig forsvarlig. 

  • Ved tilstedeværelse av asbest, f.eks. i form av eternitplater, vil ekstrakostnader oppstå på grunn av fjerning og arbeid i asbestmiljø. Dette faktureres kunden separat. Norsk solkraft forbeholder seg retten til å kansellere avtaler med kunder hvor taket inneholder asbestholdige materialer dersom kunde ikke ønsker å ta ekstrakostnad ved dette. Dersom Solcelleanlegg bare delvis fullføres, eller kanselleres pga. dette, vil medgått tid, materiell og kostnad belastes kunde. 

  • Invertere kan i spesielle tilfeller være dimensjonert for en noe lavere effekt enn solcellepanelenes ytelse for å optimalisere årsproduksjonen (kost/nytte) av energi fra solcelleanlegget. Dette er helt normalt og bevisst for å optimalisere den årlige totale energiproduksjonen i forhold til kostnad på Inverter. Dette betyr at anlegget kunne produsert noe mer i korte perioder med en større Inverter, men at kostnad ved denne ikke kan forsvares innen et rimelig tidsperspektiv med økt inntjening. 

  • Støy fra Inverter er i henhold til produsentens informasjon i datablad. På sommerdager med mye sol, vil det oppleves at det er en del støy fra Inverter. Plassering av Inverter skjer i henhold til monteringsanvisning og montør sin vurdering. Flytting av inverter i ettertid, etter ønske fra kunde, vil medføre ekstra kostnad som må dekkes av kunde. 

Justering av størrelse på anlegget 

Justering av solcelleanleggets størrelse (f.eks. antall solcellepaneler) eller konfigurasjon (f.eks. bruk av paneloptimerere) kan forekomme hvis takets beskaffenhet, utforming eller konstruksjon medfører at takflaten som er tilgjengelig for montering av solcellepaneler økes eller reduseres. Norsk solkraft har som målsetting å avklare behov for slike endringer før oppstart av installasjonsarbeidet, men mindre endringer kan av og til kreves under arbeidet. Prisen vil da kunne minske eller øke i overensstemmelse med kostnadene for endringene. 
Ved bruk av paneloptimerere skal kostnaden for disse inkludert installasjon betales av kunden, men kunden skal alltid gi sitt samtykke før paneloptimerere installeres. 

Kundens ansvar 

Kunde er selv ansvarlig for kommunale godkjenninger. 

Kunden skal gi Norsk solkraft eller våre underleverandører all relevant informasjon som etterspørres. 

Kostnadsøkninger som følge av at feilaktig informasjon blir gitt til Norsk solkraft eller underleverandører, vil kunne bli fakturert til kunden i sin helhet. Dette gjelder også dersom relevant informasjon ikke blir gitt innenfor etablerte tidsfrister, 

Feilinformasjonen inkluderer, men er ikke begrenset til, feil eller villedende opplysninger om den tekniske tilstanden på kundens eiendom, taktekke, takvinkel, antall takflater og takets høyde. 

Kunden skal sikre at Norsk solkraft og underleverandører har uhindret tilgang til kundens eiendom for installering av solcelleanlegget, herunder tilgang til kundens hus og strøm eller bygge strøm. Kunden skal stå for nødvendig snørydding og lignende tiltak på eiendommen som er nødvendig for gjennomføring av installeringen. Kostnadsøkning som følge av begrensninger i tilgangen til kundens eiendom, vil bli fakturert til kunden i sin helhet. 

Kunden skal også rette seg etter Norsk solkraft eller våre leverandørers retningslinjer under installasjon av solcelleanlegget, herunder ikke benytte stillas eller andre adkomster til taket. 
Kundene kan ikke utføre deler av installasjonsarbeidet selv, og Norsk solkraft gir ingen rabatt for arbeid som kunden utfører på eget initiativ, med mindre dette er avtalt skriftlig mellom partene. 
Kunden er ansvarlig for å melde fra til eget forsikringsselskap om installasjon av solcelleanlegget på kundens eiendom.  

Kunden har ansvar for å varsle forsikringsselskapet om installasjonen av Produktene på Eiendommen. 

Etter installasjonen er det Kunden som er ansvarlig for sikker ferdsel på egen eiendom, inkludert eventuelt behov for snøfanger. Norsk solkraft kan bistå i montering av snøfangere på forespørsel. 

Tilskuddsmidler 

Norsk solkraft er ikke ansvarlig for søknader om eller godkjennelse av eventuelle nasjonale eller lokale tilskuddsmidler eller støtteordninger på vegne av Kunden.  

Tilbud kan være utført med pris etter Enovastøtte, men det betinger at kunden er innenfor de retningslinjer som Enova har for støtte. Det er kunden sitt ansvar å sette seg inn i regler om Enovastøtte. Dersom regler endres, eller kunde ikke er innenfor regelverket til å få Enovastøtte, vil dette være kunde sitt ansvar.  

Priser kan oppgis brutto eller netto av tilskuddsmidler. Kunden er alltid ansvarlig for bruttoprisen for leveransen. 

Skader på eiendom 

Norsk solkraft forplikter seg til å ta hensyn til kundens eiendom under installasjonen av solcelleanlegget. Norsk solkraft påtar seg å kompensere for skader som oppstår utover det som er nødvendig for å gjennomføre arbeidet med installasjonen når skadene oppstår på grunn av uaktsomhet fra Norsk solkrafts side. 

Arbeid på tak kan i spesielle tilfeller medføre at takstein blir skadet, og må byttes ut. Norsk solkraft vil bytte ut takstein, men det kreves at kunde har ekstra takstein tilgjengelig. Dersom dette ikke kan gjøres mens montører er på stedet, vil bytte av takstein være kundes ansvar. 

Ved installasjon av et solcelleanlegg på et tak med takpanner, stålplater, decraplater o.l. kan bulker, slissing og fester gjennom slike tak medfør tap av produktgaranti fra takprodusenten. Norsk solkraft er ikke ansvarlig for skader som oppstår på grunn av bulker eller tap av produktgaranti.  

Endringer i takets vann- og snø føring ved store nedbørsmengder kan forekomme etter installasjon av solcelleanlegget, herunder ujevn avglidning av snø fra taket eller overskyting av regnvann over takrenne. Spiker eller skruer kan trenge igjennom undertaket og bli synlige fra innsiden dersom taket er konstruert slik at dette oppstår. Dette er ikke å regne som skader på kundens eiendom som Norsk solkraft er ansvarlig for å erstatte. 

Dokumentasjon og produktgaranti 

  • Norsk solkraft vil gi Kunden dokumentasjon på Produktene. Dokumentasjon leveres elektronisk, og inkluderer produktdatablad og brukerveiledninger.  

  • Norsk solkraft vil gi Kunden samsvarsdokumentasjon. 

  • Garanti følger dokumentasjon og produktblad fra produsent. Enhver produktgaranti som tilbys direkte fra produsenten er et anliggende mellom kunde og produsent. 

  • Merk at slike produktgarantier kan forutsette at Kunden registrerer produktet i henhold til produsentens fremgangsmåter. 

Ytelsesgarantier Solcelleanlegget 

  • Norsk solkraft garanterer at Solcelleanlegget har den spesifiserte nominelle likestrøms-effekten, men gir ingen garanti angående kraftproduksjonen. 

  • Den anslåtte ytelse og produksjonen som Norsk solkraft oppgir er basert på systemeffekten og tilgjengelige databaser for solinnstråling, klimadata og informasjon mottatt om installasjonsstedet. Faktisk kraftproduksjon vil variere over tid og kan påvirkes av lokale værvariasjoner samt skygge fra fjell, vegetasjon, tilstøtende bygg eller andre elementer på stedet. Skygge fra fjell, bygningselementer, nærliggende bygg, vegetasjon eller lignende er ikke tatt med i beregningene. 

  • Alle komponenter i Solcelleanlegget er utsatt for slitasje, noe som kan resultere i estetiske endringer og/eller redusert ytelse og produksjon over tid. Slike estetiske endringer og/eller redusert energiproduksjon forårsaket av normal bruk og/eller aldring er normalt og dekkes ikke av ytelsesgarantiene. 

Ytelsesgarantier Batteri 

  • Norsk solkraft garanterer at Batteriet har tilgjengelig energi som angitt i avtalen og produktinformasjonen. 

  • Ethvert Batteri er utsatt for slitasje, noe som kan resultere i både estetiske endringer og/eller redusert ytelse og produksjon over tid. Redusert kapasitet i henhold til data fra produsenten er normalt, og må forventes. 

  • Redusert batterikapasitet under maksimal tilgjengelig energi, som et resultat av normal bruk, aldring og/eller slitasje er normalt og ikke i seg selv en mangel eller funksjonsfeil. Redusert batterikapasitet anses kun for å utgjøre en mangel eller funksjonsfeil dersom kapasiteten er vesentlige lavere enn det som er normalt for et batteri med samme alder og bruk, i henhold til data fra produsenten og erfaring fra tilsvarende. 

Overlevering 

  • Leveranse av solcelleanlegget betyr at alt utstyret er korrekt og funksjonelt installert og testet. 

  • Kunden er ansvarlig for å sørge for at strømnettet på eiendommen er i drift ved leveranse. 

  • Idriftsettelse av solcelleanlegget, inkludert oppstart av produksjonen, skjer etter godkjenning fra lokale myndigheter, som den lokale netteieren. I enkelte tilfeller vil det ikke være mulig å sette Solcelleanlegget i drift på tidspunktet for leveransen, på grunn av krav fra lokale myndigheter eller netteiere. 

  • Norsk solkraft vil igangsette drift av anlegg så sant dette er mulig. 

  • Dersom WIFI ikke fungerer, men anlegg produserer, anses anlegg for overlevert i og med at produksjon kan avleses på Inverter. Dersom feil med WIFI ligger på Norsk solkraft eller Leverandør, skal selvsagt dette ordnes uten unødig forsinkelse. 

  • Dersom ting utenfor Norsk solkraft sin kontroll gjør at anlegg ikke kan igangsettes når det er ferdig montert, vil anlegget ansees som levert i henhold til betalingsbetingelser. 

  • Tilkobling av solcelleanlegget til internett forutsetter at Kunden har Wifi- dekning der inverter installeres, og at Wifi-nettverkets navn og passord gjøres tilgjengelig for installatøren i løpet av installasjonen 

  • Hvis tilstrekkelig Wifi-dekning og signalstyrke ikke er tilgjengelig, har Kunden ansvar for å skaffe og gjennomføre internettilkobling for Solcelleanlegget. Merk at enkelte invertere ikke kan kobles til internett på annet vis enn via Wifi. Dersom det er dårlig dekning, kan dette normalt løses ved at man kjøper en ekstra forsterker til eksisterende WIFI nett. 

  • Norsk solkraft vil hjelpe Kunden med å registrere solcelleanlegget på inverter produsenten sin nettportal. Innsamling, lagring og bruk av data på produsentens portal er underlagt vilkår og betingelser fastsatt av den aktuelle produsenten, og er utelukkende et anliggende mellom produsenten og Kunden. 

  • Norsk solkraft har rett til å samle inn, lagre og bruke produksjonsdata fra solcelleanlegget etter eget skjønn og for å sjekke om det kommer alarmer eller varsler på anlegget. Se mer info i våre personvern retningslinjer. 

Ansvar ved forsinkelser 

Norsk solkraft er ikke ansvarlig for direkte tap dersom mangelen eller forsinkelsen skyldes forhold utenfor Norsk solkrafts kontroll og som Norsk solkraft ikke med rimelighet ventes å unngå. Norsk solkraft er kun ansvarlig for direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Norsk solkrafts side. 

Norsk solkraft er ikke ansvarlig for indirekte tap for kunden oppstått som en følge av forsinkelse av leveranser eller mangler hvis ikke dette har oppstått på grunn av grov uaktsomhet eller forsett fra Norsk solkrafts side. Ved indirekte tap menes blant annet tapt fortjeneste som følge av at solcelleanlegget ikke kan brukes som forventet. Ethvert arbeid på solcelleanlegget skal utføres av autorisert personell. 

Norsk solkraft er derfor ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tap som oppstår som følge av blant annet reparasjon og vedlikehold utført av uautorisert personell. 

Betaling og fakturering 

Norsk solkraft fakturerer kunden for hele anlegget ca. 14 dager før oppstart av montering av solcelleanlegget. Faktura forfaller som følger, kunde skal betale 40% ved fakturering, 40% ved oppstart av arbeid og resterende 20% når arbeid er utført og anlegg er ferdig montert. Dette fremgår også normalt av faktura. Ved forsinket betaling skal kunden betale forsinkelsesrente i samsvar med gjeldende lovgivning om forsinket betaling.  

Norsk solkraft har rett til å foreta en kredittsjekk av kunden. Norsk solkraft kan kreve at kunden betaler for installasjonen eller stiller sikkerhet for full betaling ved forfall før oppstart. 

Oppsigelse 

Kunden kan avbestille installasjonen uten kostnad inntil 14 dager etter signert avtale, men ikke senere enn 14 dager før avtalt installasjonsdato. Dette gjelder dog ikke dersom det må bestilles spesielt utstyr i forbindelse med installasjonen. Kunden kan avbestille installeringen mot betaling av et avbestillingsgebyr på 5 % av den totale kjøpesummen etter 14 dager før og frem til avtalt installasjonsdato. Dette gjelder dog ikke spesialbestilt utstyr 

Dersom kunden avbestiller installasjonen etter avtalt starttidspunkt, skal kunden dekke utgifter for arbeid som er gjennomført og som ikke kan reverseres. 

Norsk solkraft kan si opp avtalen eller avbryte installasjonen uten kostnad hvis installasjonen ikke kan fullføres på grunn av omstendigheter som ligger utenfor Norsk solkrafts kontroll og som kompliserer installasjonsprosessen eller fører til økte kostnader. 

Tvister 

Tvister mellom Kunden og Norsk solkraft bør løses i minnelighet. Hvis dette ikke er mulig, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler, innenfor jurisdiksjonen til Sør-Rogaland tingrett. 

Annet 

Ved andre typer kjøp, eksempel ved egen montering eller direkte kjøp fra oss, vil kun deler av betingelser, de som omfatter ordre, gjelde.